Det är andra året som Kommunikationsdagen går av stapeln. Projektledare och praktik- och projektmingelansvarig, Victoria Tjäder och Wilma Olsson kan knappt bärga sig av förväntan. I år kommer konferensen bjuda på inspirerande föreläsningar, möjligheter att nätverka och att lära av de andra konferensdeltagarna.
Den sjätte november kommer Kommunikationsdagen arrangeras på HLK. En branschdag och ett samarbete mellan JU och medie- och kommunikationsbranschen som är skapat för de yrkesverksamma. Konferensen riktar sig också till medie- och kommunikationsstudenter men också för övriga studenter med intresse för kommunikation och medier. Medie- och kommunikationsbranschen är en bred bransch, vilket kommer att speglas av konferensdeltagarna.
– Det är en dag för alla som jobbar inom medie- och kommunikationsbranschen. Oavsett om man jobbar som journalist, på en marknadsavdelning eller inom offentlig sektor ska man känna att dagen har något att erbjuda till en, säger Tjäder.
Konferensen startas med ett praktik- och projektmingelet som äger rum i Orangeriet på HLK. Cirka femton företag kommer för att diskutera sin verksamhet med studenter och även för att diskutera möjliga praktikplatser och projekt de behöver hjälp av studenter. Dagen fortsätter med föreläsningar av yrkesverksamma och i år är Kommunikationsdagen uppdelad i fyra olika spår inom branschen som deltagarna fritt får välja föreläsningar mellan. Spåren är mätning och uppföljning, identitet och varumärkesbyggande, tillgänglighet och inkludering och kris och medier.
– Vi utgick från att, oavsett hur man jobbar med kommunikation ska konferensen erbjuda något som är intressant för en. Konceptet för Kommunikationsdagen är ju föreläsningar och i år har vi försökt inkludera fler delar av branschen, berättar Tjäder och Olsson.
De olika spårens syfte är inte bara att inkludera många olika sidor av medie- och kommunikationsbranschen utan även att konferensdeltagarna ska kunna välja att gå på föreläsningar från de olika spåren och på så sätt få ett bredare perspektiv av branschen. På så sätt erbjuds deltagarna möjlighet att forma sin egen dag. Något mer som är nytt för årets Kommunikationsdag är två stycken paneldiskussioner som kommer äga rum efter tre stycken valfria föreläsningspass. Den ena paneldiskussionen kommer beröra kriskommunikation och den andra hållbarhet.
– Förra året blev konferensen väldigt lyckad! Och i år vill vi våga testa nya koncept, säger Tjäder och Olsson hoppfullt.
Sedan februari har Tjäder och Olsson tillsammans med en projektgrupp och projektägare Hannes Ewehag jobbat och utvecklat Kommunikationsdagen. Även funktionärer som studerar första året på MKV-programmet är involverade i konferensen. Många timmar av hårt arbete och planering är snart till ända och Tjäder och Olsson har stora förväntningar.
– Vi hoppas att konferensdeltagarna ska bli inspirerad men också att de får med sig något konkret från föreläsningarna. Vi hoppas också att Kommunikationsdagen erbjuder möjligheter att nätverka och träffa andra yrkesverksamma.
Tjäder och Olsson berättar också att de haft större fokus på AW: n i år. De har de gjort för att ge konferensdeltagarna extra möjligheter att nätverka med varandra och på så sätt fortsätta spännande samtal man har haft under dagen.
Tjäder och Olsson vill också uppmuntra studenter att anmäla sig till dagen, vilket man gör smidigast på hemsidan kommunikationsdagenjkpg.se innan den 23 oktober. Studenter får gå för ett rabatterat pris och anmälan är öppen till den 23 oktober. Men vänta inte för länge, det finns bara ett begränsat antal platser.