Kommunikationsdagen – ”På ett banbrytande sätt”

Imorgon (torsdag) är det efter månaders planering och slit äntligen dags för den årliga Kommunikationsdagen. Detta år har dagen ett minst sagt passande tema kriskommunikation, men även ett format som inkluderar deltagande från hela Sverige. 

Vi bestämde redan i våras att det skulle ske digitalt, så vi har varit förberedda länge, säger Towe Ottosson en av två projektledare för Kommunikationsdagen.

För tredje året i rad kickar Kommunikationsdagen igång imorgon förmiddag. Matilda Söderström och Towe Ottosson, projektledare för dagen, anmälde sitt intresse redan innan Covid-19 slog till mot Sverige och har sedan dess jobbat för att göra om eventet från fysiskt till digitalt.

– Det blev en liten omställning när vi insåg att det skulle bli digitalt men vi är inte bittra för det. Vi ser det som att vi får en möjlighet att göra ett unikt och nytt evenemang för hela JU. Det här känns som att det är framtiden, säger Ottosson. 

– Det har varit lärorikt att försöka lösa bakslagen som hela tiden slagit mot oss, alla har ju påverkats av situationen vi är i och likaså vi. Vi har varit tvungna att vara väldigt flexibla och snabba på tårna för att få allt att fungera, tillägger Söderström.

Och den digitala versionen av Kommunikationsdagen innebär en hel del förändringar. Det som har behövt hända är att man valt att fokusera på ett enda tema, kriskommunikation. Under dagen har studenter chans att lyssna på hur olika branscher hanterar kriser, något som de har fått erfara under stora delar av 2020. Oavsett vilket perspektiv man än är intresserad av kommer det representeras under dagen, från det journalistiska till hur myndigheter jobbar. 

– Vi har fått med oss alla föreläsare som vi ville ha med, jag tror att många vill dela med sig just på grund av att vi är i en så stor kris som vi är, spekulerar Ottosson och fortsätter; Vi är medvetna om att många har jättemycket att göra just nu och är väldigt tacksamma för att de ställer upp.

– När det kommer till val av tema tyckte vi att det skulle känts konstigt att ha någonting annat än just kriskommunikation, berättar Söderström.

Projektgruppen från vänster. Matilda Söderström (Projektledare), Cajsa Thorsson (Företagsansvarig), Donna Bahtiri (Video- och redigeringsansvarig), Towe Ottosson (Projektledare), Olivia Andsberg (Art Director) och Lovisa Blidberg (Sponsoransvarig).

Ett helt nytt sätt att genomföra en branschdag på JU gör att projektledarna ser fram mot torsdagen med blyga förhoppningar.

– Vi vill bara att all teknik fungerar, svarar duon skrattandes.

– Vi har fått uppmärksamhet från flera håll på grund av sättet vi kommer genomföra dagen. Det blir ett banbrytande, för att inte ha för mycket hybris, sätt att genomföra event här på campus. Vi är väldigt spända på att se hur det kommer gå och det ska bli jättekul att köra igång, säger Söderström.

Tack vare ett samarbete med Sveriges kommunikatörer har eventet fått större spridning än projektgruppen hade kunnat tro. Dessutom har en sen licensförändring på Zoom från JU givit fler platser till studenter, från 500 till 1000.

– Målet har alltid varit att alla som vill gå ska kunna gå så licensförändringen var vi jättenöjda med. Vi har även sett att studenter från hela Sverige anmält sig, berättar Söderström.

– Det finns dessutom chans att anmäla sig sent och det finns hela 500 platser kvar så det är bara att anmäla sig, kontrar Ottosson. 

Vem som helst får anmäla sig till Kommunikationsdagen och det är gratis att delta i evenemanget. Alla föreläsningar sänds via Zoom och det går fortfarande att anmäla sig på: https://ju-se.zoom.us/webinar/register/WN_Jau0vX-IRZGEK9lJ1mJz-g.

Fakta

Dagens körschema

09:30 – Introduktion av dagens moderator Håkan Montelius
09:40 – Att kommunicera i en annorlunda tid med Madeléne Söderström från Jönköpings Kommun
10:30 – Personaleventet Morgonsoffan med Linda Svensson från Jönköping Energi
11:00 – Kriskommunikation från en journalists perspektiv med Rebecka Montelius från Sveriges radio
12:00 – Lunchpaus och visning av filmer från potentiella praktikplatser
13:00 – Sveriges första bekräftade fall av Covid-19 med Sofie Sääf och Alexandra Svedberg från Region Jönköping
13:30 – Jazzläge och skarpt läge med Claes Larsson och Sofia Arnoldsdotter Jonsson från Jordbruksverket
14:20 – Paneldiskussion
15:00 – När drevet går – krishantering i praktiken med årets Keynote Speaker Jeanette Fors-Andrée
15:55 – Avslutning

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*