Andra året med Kommunikationsdagen: Hur blev branschdagen?

“Givande, inspirerande och nätverkande”, så beskrev konferensdeltagarna Kommunikationsdagen. Konferensen attraherade kommunikatörer från hela länet och dessutom studenter från JU som kom för att lära av varandra. Det blev minst sagt en lyckad tillställing! 

Senast EDIT mötte projektledare Victoria Tjäder och praktik- och projektmingelansvarige Wilma Olsson var de spända och hoppfulla inför branschdagen. Nu mötte vi upp dem igen för att höra om dagen gått enligt planerna.  

 – Dagen har gått mer enligt planerna än vad vi vågade hoppas på. Vi har stött på några små kriser, något teknikstrul och någon föreläsning som blev tre minuter sen men det hade vi räknat med. Dagen har, passande nog, handlat om kommunikationen i projektgruppen och det har gått jättebra, berättar Tjäder och Olsson med stora leenden.

Projektgruppen från vänster: Amelie Karlsson, Wilma Olsson, Victoria Tjäder, Ellen Simon, Ellinor Lagerberg och Louise Åström

Senast EDIT träffade Tjäder och Olsson pratade de om Kommunikationsdagen 2.0 och det verkar som att konferensdeltagarna känt av de ansträngningar projektgruppen lagt ner under planeringsarbetet för branschdagen. Tjäder och Olsson erfar att många uppskattade maten som serverades och att de är väldigt nöjda med det goda betyget eftersom de har haft ett stort fokus på miljödiplomering. Maten som serverades var vegetarisk och i stor utsträckning även ekologisk och tillsammans med andra åtgärder för en hållbar miljö blev eventet miljödiplomerat. 

Key-note speaker av årets upplaga av Kommunikationsdagen var Emma Frans, vetenskapsskribent och doktor vid Karolinska Institutet. Frans föreläste om falska nyheter som florerar i medierna och vikten av att kritiskt granska bilden av sanningen. Tjäder och Olsson är överens om att Emma Frans tal avrundade branschdagen på ett mycket bra sätt. De är också väldigt nöjda med hur paneldiskussioner blev och togs emot av konferensdeltagarna eftersom paneldiskussioner var ett nytt element för detta året. 

 – Vi är väldigt nöjda med utformning av det breda programmet. Programmet har beaktat många olika delar av kommunikationsbranschen och vi hoppas att deltagarna upplevde att de har kunnat gå på föreläsningar som är av intresse för dem som yrkesmänniskor, säger Tjäder och Olsson hoppfullt. 

Ett av spåren med föreläsningar var under kategorin Tillgänglighet och inkludering och det spåret har även projektgruppen implementerat i sin planering av konferensen. En av dagens talare var Julia Lindahl som jobbar på Synskadades riksförbund och föreläste om hur man kan göra webben mer tillgänglig. Lindahl blev ombedd att godkänna Kommunikationsdagen hemsidan. 

 – Vi vill att Kommunikationsdagen ska bli bättre och bättre för varje år, det finns mycket potential i branschdagen. Vi har gjort vårt bästa för att lägga en bra grund för nästa års projektgrupp att bygga Kommunikationsdagen 3.0 och det är vi jättepeppade på, säger Tjäder och Olsson.

 – Det har varit så himla kul och väldigt lärorikt! Vi har haft de bästa möjligheterna att lära av branschen, säger de.

En ny projektgrupp kommer att tillsättas för att påbörja arbetet för nästa års upplaga av Kommunikationsdagen. Rollbeskrivningar av posterna i projektgruppen kommer under höstterminen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*