CAIA försvarar sexism med feminism

En ekvation som för mig känns omöjlig verkar för CAIA cosmetics vara helt naturlig – bli dömd för sexistisk reklam och försvara det med orden ”girl power”. 

Aftonbladets journalist Torbjörn Ek släppte förra veckan en kort intervju med Bianca Ingrosso där hennes sminkvarumärke kom på tal. Det som sades i reklamen var näst intill skrattretande. Vi behöver lite bakgrundsinformation först. CAIA cosmetics är ett sminkvarumärke som influencern Bianca Ingrosso är grundare till. CAIA har även under 2019 blivit dömt av reklamombudsmannen för sexistisk reklam inte bara en gång utan hela tre gånger. Som MKV-student som snart studerat marknadsföring i tre år är det helt självklart för mig att företaget döms. Reklamerna som dömts går inte på något sätt att koppla till produkterna som företaget marknadsför. För att förtydliga så kanske jag ska förklara reklamombudsmannens syfte och varför reklam kan dömas för sexism. 

Reklamombudsmannen (RO) är en stiftelse som verkar för att se till att reklam följer den internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Det är alltså inte äldre kvinnor som tycker reklamen är för vågad som Bianca verkar tro i sin intervju med Torbjörn Ek, utan en instans som finns för att se till att reklam inte är sexistisk, stötande eller rent av olaglig. RO finns alltså till för oss konsumenter för att se till att marknadsföring inte är vilseledande eller ohederlig. 

Alla företag kan absolut begå misstag och kanske inte är helt pålästa om hur man får och inte får marknadsföra sina produkter. Detta är absolut inget konstigt, kollar man på RO´s hemsida finns det hundratals företag som blivit dömda. Nu kommer dock mitt stora MEN. Att man som företag blir dömda för sexistisk reklam hela tre gånger och sedan har mage att försvara sig med det allt mer urholkade begreppet ”girl power” som något slags feministsik statement är extremt tröttsamt. Att försvara sig med att det är kvinnor som gjort reklamen och det på så sätt inte kan bli sexism blir helt enkelt bara löjligt. Kvinnor kan objektifiera kvinnor minst lika mycket som män kan, tro inget annat. Modeindustrin har flera stora kvinnliga ledare som alla upprätthåller ohälsosamma ideal och i högsta grad gör sig skyldiga till sexism. Ideologin feminism verkar allt mer tappa sin mening och företag verkar på alla möjliga sätt kapitalisera på begreppet. Så CAIA, när ni marknadsför ett läppstift nästa gång försök att undvika att göra det genom att ställa en kvinna på alla fyra i en bikini sugandes på en godisrem. Och gör ni det, snälla kalla det aldrig ”girl power” utan skriv exakt vad det är, kapitalism toppat med en skvätt objektifiering av kvinnokroppen. 

Läs gärna artikeln här: 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/e8BKKa/trots-fallningarna-bianca-vagrar-andra-sminkreklamen?fbclid=IwAR1qxUfcQOa11tFpQlMyz5oq2qlO25EE6Bbt8Jw_lbQKQwm2Bk2YE8LDO74

Texten är skriven av Amelie Karlsson, f.d. Advertising-ansvarig i EDIT

1 kommentar

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.


*